Badania rynku jako sposób na podnoszenie jakości działań


Oceń artykuł Zobacz ranking
Przepisz powyższy kod i oceń artykuł »
Badania rynku jako sposób na podnoszenie jakości działań
2018-01-03
Badania rynku dostarczają informacje, które pozwalają ocenić zachodzące zjawiska, a także wskazać ich przyczyny oraz prognozować ich konsekwencje.

Przeprowadzanie badań koncentrujących się na zrozumieniu zachodzących zmian, a także występujących trendów związane jest z odpowiednim doborem metod badawczych ujmujących obserwowane zagadnienie zarówno od strony ilościowej oraz jakościowej. Badania rynku dostarczają informacje, które pozwalają ocenić zachodzące zjawiska, a także wskazać ich przyczyny oraz prognozować ich konsekwencje.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie Kafito.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:

 

Po pierwsze: właściwy dobór metody badawczej

Dobór metod badawczych powinien uwzględniać m.in. charakterystykę grupy, do której kierowane jest samo badanie, gdyż do odbiorców można dotrzeć drogą:

  • bezpośredniego kontaktu;
  • telefoniczną;
  • sieci internetowej.

 

Każda z tych metod w kontekście badań rynku posiada inne narzędzia służące do przeprowadzenia procesu badawczego. I tak w aspekcie bezpośredniego kontaktu wykorzystuje się kwestionariusze ankiet bądź metodę CAPI (ankietyzacja bezpośrednia wspomagana urządzeniami mobilnymi).

 

Wielość metod zwiększa efektywność badania

Jeśli natomiast chodzi o drogę telefoniczną skutecznym narzędziem jest system CATI, który pozwala na zapisywanie przeprowadzanych rozmów, a także na podtrzymanie logicznego ciągu wywiadu. Co więcej oprogramowanie obsługujące ten typ ankietyzacji tworzy się w taki sposób, aby ułatwić pracę ankieterom, a przy tym podnosić standardy wywiadów telefonicznych. Natomiast w kwestii ankietyzacji przeprowadzanej za pomocą sieci internetowej wykorzystuje się metodę CAWI, która:

  • w całym procesie badawczym wykorzystuje Internet;
  • pozbawiona jest obecności ankietera;
  • zwiększa poczucie anonimowości ankietowanego;
  • dba o komfort respondenta.

 

Badać można wszystko, ale ważny jest cel samego procesu

Badanie rynku może skupiać się na dowolnym problemie - dla przykładu na takich kwestiach jak alergie wśród Polaków. Jak wskazały badania ponad 53,2% Polaków w okresie wiosennym odczuwa dolegliwości mogące być objawami alergii wziewnej, a zalicza się do nich:

  • katar;
  • zaczerwienienie/swędzenie oczu;
  • kaszel.

 

Badania te wskazały, że ponad połowa osób z tej grupy stosuje leki bez recepty, które pozwalają uporać im się z objawami alergii. Tylko 28,2% osób z grupy stosuje leki na receptę. W walce z objawami alergii 18,4% alergików nie podejmuje żadnych działań mających na celu załagodzenie objawów alergii.

 

Maksymalizacja jest podstawową cechą badań

Ogólnie rzecz ujmując badania rynku mają na celu podnoszenie wiedzy na temat społeczności w obrębie, której podejmuje się działania. Ponadto pozwalają one na:

  • podejmowanie właściwych decyzji;
  • efektywne zarządzanie posiadanymi zasobami;
  • odkrywanie nowych dróg rozwoju;
  • zwiększenie skuteczności podejmowanych działań.

 

Jak widać wszelkie badania wykonywanie w obrębie prowadzonej działalności pozwalają na maksymalne wykorzystanie nadarzających się szans oraz zwiększają prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu.

 

Wiedzieć jak najwięcej to podejmować dobre decyzje

Badania, które wykonuje się w kwestii alergików wśród Polaków mogą być przydatne, jeśli chce się:

  • wprowadzić nowy produkt na rynek;
  • zwiększyć sprzedaż produktu;
  • stworzyć skuteczną kampanię reklamową;
  • sprawdzić popularność danego produktu.

 

Co więcej biorąc na warsztat badania wśród alergików zauważono, że 15% alergików ogranicza wychodzenie z domu w okresie zwiększonego stężenia alergenu, a 13,9% regularnie po powrocie do domu biorą prysznic. Natomiast tylko 3,8% instaluje w domu filtry wyłapujące pyłki.

 

Cel badania zależy od postawionych wymagań

Przeprowadzone badania rynku wśród alergików wskazały także, że 43,4% osób mające dolegliwości mogące świadczyć o alergii wziewnej nie została zdiagnozowana. Co czwarta osoba, która zmaga się z wyżej wymienionymi dolegliwościami dokonała oceny swoje stanu zdrowia na podstawie własnej obserwacji. Badaniu zostało poddane także stosowanie alergologicznych aplikacji mobilnych, które wskazały, iż:

  • z takich aplikacji korzysta 2,6% Polaków z omawianymi dolegliwościami;
  • 12,7% Polaków, którzy nie korzystają z tych aplikacji wie o ich stosowaniu;
  • 72,2% osób wskazało, że najbardziej przydatna jest funkcja związana z informowaniem o faktycznym stanie pylenia dla określonego miejsca;
  • 44,4% doceniło funkcję raportowania własnego samopoczucia;
  • 33,3% podkreśla przydatność informowania o stanie pylenia w innych lokalizacjach.

 

Polepszenie sytuacji możliwe jest dzięki zdobytej wiedzy

Jak widać badania rynku można wykonywać w różnorakich celach, a uzyskane dane mogą pozwolić na podejmowanie działań w obrębie różnych działalności. Przeprowadzanie wszelakich badań wiąże się ze wzrostem skuteczności podejmowanych kroków biznesowych oraz podnoszeniem efektywnego wykorzystywania posiadanych zasobów.

Nadesłał:

Badania Rynku

Wasze komentarze (0):


Przepisz kod:
Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl