Praca zdalna w IT: wyzwania i problemy wymagające rozwiązania


Oceń artykuł Zobacz ranking
Przepisz powyższy kod i oceń artykuł »
Praca zdalna w IT: wyzwania i problemy wymagające rozwiązania
2025-07-23
Praca zdalna w IT: wyzwania i problemy wymagające rozwiązania



tmpikeids3m.png

Praca zdalna w IT wydaje się idealna dla tych, którzy nie mieli jeszcze z nią do czynienia: wynagrodzenie należy do najwyższych na rynku pracy, a przy tym teoretycznie istnieje elastyczny grafik i nie trzeba chodzić do biura. Nie negując zalet tej branży, chcemy jednak ostrzec nowicjuszy (zarówno potencjalnych pracowników, jak i pracodawców) przed niedocenianiem problemów pracy zdalnej: musicie być świadomi ich istnienia i zawczasu przemyśleć sposoby ich rozwiązania, jeśli chcecie odnieść sukces.

Na co powinni przygotować się pracownicy


Możliwość niewidzenia szefa i podróżowania równolegle z pracą to świetna sprawa, ale oto kilka niuansów pracy zdalnej, do których należy się odpowiednio przygotować.

  • Potrzeba stałej automotywacji i samodyscypliny. Brak szefa, który ciągle kontroluje, czym się zajmujesz, zmniejsza stres i rozluźnia — czasem tak bardzo, że dzień mija, a nic pożytecznego nie zostało zrobione. Dobrze, jeśli deadline jest odległy i pozwala potraktować ten dzień jako nieplanowany urlop, jednak specjalista IT, który nie potrafi samodzielnie zmuszać się do pracy, co najmniej odczuje spadek dochodów. Jest i gorszy wariant: stracisz pracę, nic nie zarobisz i nie dodasz do swojego CV żadnych wartościowych projektów.

  • Samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych. Gdy w biurze przestaje działać komputer albo internet, dla pracownika to okazja, by chwilę odetchnąć, podczas gdy problemem zajmują się odpowiednio przeszkolone osoby. Pracownik IT na pracy zdalnej w analogicznej sytuacji musi sam uzgodnić z przełożonym ewentualne przesunięcie terminu lub przekazanie zadania innej osobie, a także podjąć działania, by jak najszybciej usunąć usterkę — na własny koszt. Szef może nie być zadowolony, nawet jeśli taka sytuacja wydarzyła się pierwszy raz; jeśli natomiast sprzęt psuje się u ciebie często, a naprawy trwają długo, na tym stanowisku długo nie pozostaniesz.

  • Możliwe przepracowanie i wypalenie zawodowe. Pomimo wszystkich wad biura, ma ono początek i koniec dnia pracy; nawet jeśli nie udało się wykonać całej pracy, ale naprawdę się starałeś, jest nadzieja, że nikt nie będzie miał do ciebie pretensji. Pracownikom zdalnym trudniej się zatrzymać: niektórzy nawet nie potrzebują polecenia szefa, by dokończyć zadanie, „przysiedzieć jeszcze 5 minut, pół godzinki, godzinkę”. Tak kumuluje się zmęczenie i pewnego dnia zauważysz, że dzień dopiero się zaczął, a ty już nie masz ochoty pracować. Najgorzej, gdy szef nie rozumie zagrożeń i uważa za normalne kontaktowanie się w sprawach służbowych o każdej porze.

  • Izolacja i problemy komunikacyjne. Pracując zdalnie, możesz w ogóle nie wychodzić z domu i nie widywać kolegów, ale czy na pewno jest to jednoznaczna zaleta? Człowiek potrzebuje kontaktu, a z czasem zacznie cierpieć z powodu jego braku; niemożność omawiania tematów zawodowych z czasem prowadzi też do spadku kwalifikacji. W IT popularna jest też praca zdalna z dużą różnicą czasową względem pracodawcy: oznacza to trudności, gdy trzeba specjalnie wstawać wcześnie rano albo czekać do późna tylko po to, by otrzymać instrukcje.


Na co powinni przygotować się pracodawcy


Po pierwsze, na wszystko, co zostało wymienione powyżej, gdyż pracodawcy są zainteresowani pomaganiem pracownikom w rozwiązywaniu istniejących problemów. Są jednak także specyficzne zadania, które kierownictwo musi rozwiązać samodzielnie.

  • Obiektywna kontrola jakości wykonanej pracy. Problem ten nie dotyczy wszystkich branż, lecz w przypadku obsługi klientów pozostaje aktualne pytanie o ocenianie pracowników. Każda rozmowa jest unikalna, a wy musicie określić, kogo nagrodzić, kogo ostrzec, a kogo zwolnić.

  • Zachowanie cyberbezpieczeństwa. W wielu dziedzinach IT ważna jest nie tylko współpraca i komunikacja, lecz także unikanie wycieków informacji. Łupem konkurencji lub oszustów może paść wszystko: od waszych rewolucyjnych projektów po bazy danych pracowników i klientów. Tymczasem pracownicy zdalni operują informacjami, które muszą być przesyłane często przez niezabezpieczone kanały.

  • Prawne uregulowanie współpracy. Praca zdalna pozwala zatrudniać pracowników w krajach, gdzie personel chętnie przyjmie nieco niższe wynagrodzenie. Taki model zmniejsza koszty firmy, ale stawia zadanie: uregulować współpracę tak, aby wyglądała legalnie z punktu widzenia prawa obu krajów i zapewniała pracownikowi pewne gwarancje socjalne.

  • Utrzymanie własnych przewag konkurencyjnych jako pracodawcy. Pracownicy biurowi IT zmuszeni są wybierać pracodawcę spośród firm obecnych w ich mieście, ale w przypadku pracy zdalnej to ograniczenie nie obowiązuje. Będziecie konkurować o kadry dosłownie ze wszystkimi firmami na świecie, a to oznacza konieczność przedstawienia konkretnych atutów waszych ofert pracy — w przeciwnym razie personel będzie stale odchodził do konkurencji oferującej lepsze warunki.

Dla wszystkich wymienionych trudności istnieją już konkretne rozwiązania, lecz różnią się one w zależności od branży i nie można ich uznać za uniwersalne.

Co czeka pracę zdalną w przyszłości?


Przyszłość już nadeszła: większość firm i pracowników wysoko oceniła zalety współpracy zdalnej, a technologie informacyjne, które z założenia bazują na pracy z komputerem, szczególnie dobrze nadają się do wdrażania zdalnych stanowisk. Motorem przyspieszenia przejścia na zdalną pracę stała się pandemia, i choć nie zagraża ona już ludzkości, nieodwracalne zmiany w postrzeganiu mechanizmów pracy w IT już zaszły. Naszym zdaniem liczba staroświeckich szefów będzie tylko malała, natomiast zaobserwujemy wzrost liczby ofert pracy zdalnej.

Nadesłał:

redakcja

Wasze komentarze (0):


Przepisz kod:
Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl